In de jongste gemeenteraadszitting werd het plan tot het herbouwen van de Iepersche nieuwe statie goedgekeurd, mits inachtneming van een kleine verandering.
In de jongste gemeenteraadszitting werd het plan tot het herbouwen van de Ieperse nieuwe statie goedgekeurd, mits inachtneming van een kleine verandering.
Door de Nationale Maatschappij van Spoorwegen werd de eerste voorziene ruimte bepaald op 137m²; welke door de raadsleden te gering werd bevonden. Er zal aangedrongen worden om een oppervlakte van minstens 175m² te bekomen.
De spoorhal zou een breedte van 14 meter moeten hebben in plaats van 11 meter. De wachtzaal heeft nu de volgende afmetingen: 11 meter x 5,50 meter, hetzij 60,50 m².
Het afdak of marquise geplaatst boven de ingang zou een breedte van minstens 2,50 meter moeten hebben in plaats van 1,25 meter.
Deze kleine veranderingen welke door de technische dienst van de stad werden aangevraagd, zullen aan de Nationale Maatschappij worden voorgelegd. Bijgaande foto geeft ons een gedacht hoe de statie er na de opbouw zal uitzien.
De hoofdingang met torentje zou rechtover de Statiestraat geplaatst worden. Langs de linkerkant zou zich de wachtzaal bevinden, rechts van de ingang de winketten, de reisgoedzaal en op de eerste verdieping zou de technische dienst worden ondergebracht.
De statiekaaien zouden verhoogd en van elektrisch licht worden voorzien. De kosten zouden alles samen 1.100.000 frank belopen.
Het plan werd gemaakt door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen, in samenwerking met de technische dienst van de stad Ieper.
We zullen ons wel wachten dit ontwerp te beknibbelen of te bekritiseren, hoewel menigeen zich aan iets beters verwacht had.
De aanbesteding zal denkelijk binnen een drietal maanden uitgeschreven worden.
–
Uit ‘De Poperingenaar’ van 19 juni 1938 – www.historischekranten.be