27 mei 1567. Tijdens de nacht verrichten de hoogbaljuw, de schepenen en enkele van hun medewerkers een nachtelijk inspectiebezoek waarbij ze binnendringen in diverse huizen. Ze treffen de meeste woningen leeg aan. De vogels zijn gaan vliegen. Deze inbraak van de overheid zelf zorgt er op zijn beurt voor dat de uitstroom van burgers nog verder toeneemt. Gratie van dit bestuur moet niemand verwachten. Wie vlucht out zich natuurlijk als een aanhanger van Luther. Het katholieke deel van de Ieperse bevolking blijft natuurlijk netjes thuis en is getuige van de zelfgekozen zuivering van de stad.
Iets wat duidelijk zichtbaar wordt op de 29ste, wanneer zoals gebruikelijk het Heilig Sacrament door de bisschop persoonlijk in de processie wordt meegedragen. Met in zijn zog een grote menigte Ieperse gelovigen. Zoveel volk heb ik zelden gezien tijdens de vorige processies. Rythovius heft een dreigende vinger op en vermaant ons dat Ieper er enkel en alleen is voor de zuiveren van geest. En daar bedoelt hij natuurlijk de rooms-katholieken mee.
31 mei 1567. Er worden weer enkele sukkelaars naar boven geleid waar ze voor de rechters in de schepenkamer moeten verschijnen. Wraakroepend toch de manier hoe deze onschuldige mensen behandeld en berecht worden. Gisteren hebben ze al een sessie vol agonie en pijniging meegemaakt. Het gerucht gaat de stad rond dat er toen al enkelen hun marteling niet hebben overleefd. Maar dat blijkt niet waar. Er staat hen nog extra pret te wachten. Vergeef me mijn sarcasme, ik bedoel dat helemaal zo niet. Ik heb het hier over de burgers Bevelkin en Cabilliau die na de ondervraging door de baljuw weer naar de gevangenis worden overgebracht.
Diezelfde middag komt er een nieuw bevel van de overheid. Een gebod dat niemand, maar dan werkelijk niemand nog zijn kind mag laten dopen door valse profeten van de andere leer. De ouders moeten hun pasgeborenen tot bij de pastoor van hun parochie brengen. Hij zal er wel voor zorgen dat de baby’s het heilig christendom zullen ontvangen. Er bevinden zich hier in de stad trouwens nog kinderen die op dit moment nog niet gedoopt zijn. De ouders krijgen welgeteld drie dagen om hun ongedoopte kroost aan te bieden bij de parochiepriesters.
Wie in gebreke blijft zal lijfelijk gestraft worden. Het dreigement slaat blijkbaar aan. Nog dezelfde dag komen er veel kinderen boven water (wat ben ik weer grappig) om hun katholiek doopsel te ondergaan. Kopje onder in de verplichte leer van Christus. Ook op dag twee en drie blijft dit het geval. Het lijkt er op dat de religieuze revolutie hier in Ieper aan zijn einde aan het lopen is. Of bedrieg ik mezelf met deze gedachte?
Dit is een fragment uit Boek 8 van De Kronieken van de Westhoek


