Geplaveide wegen in Westvleteren

Posted by  info@dekroniekenvandewesthoek.be   in       5 years ago     2428 Views     Leave your thoughts  

De eerste geplaveide wegen te Westvleteren

De Eekhoekstraat (voorheen de Poperingestraat)

Het heeft heel wat moeite en discussies gevergd om het eens te worden over het huidige tracé van de Eikhoekstraat. In de periode van 1840-1850 werden de plannen ontworpen voor het plaveien van een straat die Poperinge met Oostvleteren zou verbinden. Laten we eerst eens bekijken hoe de toestand dan was.

De meest gebruikte wegen om van Poperinge naar Oostvleteren te trekken waren de volgende:

Komende van Poperinge uit de Sint-Sixtusstraat ging men langs de Kallestraat door Westvleteren. Bij café de “Kruisstraat” dwarste men de huidige Eikhoekstraat en via de Hoge Brug ging men verder naar Oostvleteren. De huidige verbinding tussen de dorpskommen van Westvleteren en Oostvleteren bestond niet, zodat Westvleteren-plaats geen doorgaand verkeer kende.

Het huidige traject van de staatsbaan, waarvan de benaming anders was dan nu. Bij de Sperreweversbeek (ook Spaigniënbeek genoemd) bereikte men het grondgebied Westvleteren en dan volgde men de Lostraat. Bij de Eikhoek veranderde de naam van de straat en werd dit de Hoflandstraat. In een koopakte van 1-2-1851 van de herberg-brouwerij ‘De Kruisstraat’ lezen we inderdaad voor het huidige woonhuis Mazereel: ‘.. palende van oosten de Hoflandstraat en van noorden de Callestraat’. Bij de genoemde herberg moest men dan verder naar rechts om via de Hoge Brug Oostvleteren te bereiken.

Deze twee mogelijke trajecten, samen met de afgezonderde ligging van de dorpskom van Westvleteren, leverden de twistpunten op die ontstonden tussen het bestuur van Bruggen en Wegen en de inwoners van Westvleteren, die zelf over de te volgen weg niet allemaal van dezelfde mening waren. In de gemeenteraadsverslagen van het jaar 1845 tot 1852 kunnen we deze discussies volgen.

Aanvankelijk vraagt Westvleteren aan het provinciaal bestuur om een baan aan te leggen van Oostvleteren naar Poperinge over de Hoge Brug, langs de Kruisstraat en via de Lostraat. Er zou een vertakking komen naar Krombeke. De kosten voor deze weg zouden voor 20.000 fr. ten laste van Westvleteren komen.

Dit eerste ontwerp zou weldra op verzet stuiten en er werd door Westvleteren inderdaad een variante voorgesteld. Er wordt 7.000 fr. bijgestemd om met de nieuw aan te leggen weg door de dorpsplaats te komen en de vertakking naar Krombeke liet men wegvallen.

Nadat bleek dat Bruggen en Wegen het wel hield bij de weg over de Hoge Brug, weliswaar met een vertakking naar het dorp, drong Westvleteren aan om met de weg toch door het dorp te gaan. Maar als bleek dat dit 15.200 fr. meer zou kosten dan de weg over de Hoge Brug vond Westvleteren dit toch te veel.

In de Gemeenteraad van 24 april 1849 kwamen volgende standpunten naar voor

A. De eigenaars van de bossen rond Sint-Sixtus, onder leiding van Demeulemeester en Delavaleye, duimen voor een nieuwe weg over de Kallestraat in plaats van de Lostraat omdat
– deze weg 220 m korter uitvalt
– er minder duikers over beken moeten gebouwd worden
– het minder vermoeiend zal zijn voor de paarden
– er minder sleet zal zijn aan de rijtuigen
– de bosontginning in de hand gewerkt zou worden en dit betekende werk voor de armen en grond ter beschikking van de boeren.

Bovendien waren ze bereid hun grond, die nodig was voor de verbreding van de wegbedding, kosteloos af te staan.

B. Poperinge kiest voor de Lostraat – Kruisstraat – Hoge Brug.

C. Westvleterens dorp verdedigt zijn voorstel om over de dorpsplaats te komen. Bovendien wordt in èen petitielijst met de namen van 105 voorname personen de volgende redenering verdedigd

– deze weg zou de meest bevolkte gebieden verbinden, want aan de Hoge Brug stonden slechts twee huizen en de Kallestraat was ook minder bevolkt dan de Lostraat.
It results cialis properien in weak or soft erection. Don’t be panic with your impotence, come and buy cialis in canada pharmacy and live stress free. There is a lot more that india viagra online you will get from selected and reputed physical therapy center. There are female libido boosters cheap cialis overnight that act like male erection pills. – er is slechts een omweg van 795 meter
– voor de handelaars van de plaats zal er meer nering komen
– de Vleterbeek is toch enkel bevaarbaar tot de plaats waar de nieuwe brug (tussen Westvleteren-dorp en Oostvleteren-dorp) zou komen.

Tenslotte is het dit laatste voorstel dat het haalt.

Het armenbestuur is wel verplicht zijn hoeve te Proven te verkopen om aan de gemeente het nodige geld te kunnen in lening geven.

De werken werden gestart in 1853 en zo kreeg Westvleteren zijn eerste ‘kasseiweg met twee zijlagen’.

De Krombekestraat

Alhoewel de vertakking van de Poperingestraat in de richting van Krombeke aanvankelijk geschrapt werd, had Westvleteren er in 1852 een bedrag van 3.000 fr. voor over om het gedeelte van de weg naar Krombeke op zijn grondgebied te plaveien. Van de Kruisstraat ging het over de Lindestraat verder naar Krombeke. De voorziene 3.000 fr. diende drie jaar later echter tot 8.000 fr. verhoogd te worden. Dat net echter een noodzaak was ook in deze richting over een verharde weg te beschikken blijkt uit de volgende bedenking uit die tijd ‘Tien maanden per jaar is die aardeweg praktisch onbruikbaar. Twee goede paarden zijn nodig om een ledige wagen erdoor te trekken.’

De huidige Krombekestraat heette voordien de Molenstraat.

Krombeke-Poperinge (Kleine Poperingestraat)

Dit is wel de jongste van de drie behandelde steenwegen, want pas in 1860 werd een ontwerp voor deze baan gemaakt. Alhoewel het gaat om een verbinding van Poperinge met Krombeke loopt deze weg toch over ongeveer 2 km op het grondgebied van Westvleteren.

De totale kostprijs van deze weg bedroeg 190.000 fr., waarvan Westvleteren een last van 3.000 fr. moest dragen. De Kleine Poperingestraat, nu de Leeuwerikstraat, werd aangelegd in 1862.

 

Foto genomen van postkaart door E. Leeuwerck – Poperinge

J. D. & J. D.M. in Vlietmara van 21 juni 1979

Bronnen

– Gemeentearchief Westvleteren
– Studiewerk van Meester Jozef Doise

Vlaamse geschiedenis zoals je die nog nooit beleefd hebt!

No Comments

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

You can use these tags:   <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>